عصب کشی یا درمان ریشه دندان: مراحل، هزینه و درمان درد پس از عصب کشی

j

عصب‌کشی دندان (ریشه‌درمانی یا اندودنتیکس) یک روش درمان دندانپزشکی است که برای درمان عفونت مرکز دندان (سیستم کانال ریشه) مورد استفاده قرار می‌گیرد. عفونت دهان در نتیجه باکتری‌هایی که در دهان زندگی کرده و به دندان حمله می‌کنند، ایجاد می‌شود. این عفونت ممکن است در نتیجه موارد زیر ایجاد گردد:

در مرکز دندانپزشکی دکتر اسماعیلی‌‌منش، قبل از شروع عصب‌کشی دندان، یک عکس رادیولوژی اولیه از دندان‌ها گرفته می‌شود که این عکس می‌تواند به دندان‌پزشک امکان دهد وضعیت ریشه‌های دندان را به‌طور دقیق معاینه و بررسی نماید. معمولاً عصب‌کشی دندان به چند جلسه ملاقات با دندان‌پزشک متخصص روت کانال نیاز دارد و در مواردی که شرایط پیچیده باشد، درمان ممکن است به چند ماه زمان نیاز داشته باشد.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره روش‌ها، تعداد جلسات و هزینه عصب‌کشی دندان می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های ۲۲۰۲۷۹۹۸-۰۲۱- ۲۲۰۱۹۷۹۲-۰۲۱ با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

ساختار دندان

j1

دندان از دو بخش ساخته می‌شود. عاج دندان بخش بالای دندان است که در دهان قابل رویت می‌باشد. ریشه دندان به سمت استخوان فک امتداد یافته و دندان را در محل نگه می‌دارد. علاوه بر این، دندان از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

• مینا- لایه خارجی سخت دندان
  • عاج- ماده نرم‌تر نگه‌دارنده مینا که بخش عمده دندان را تشکیل می‌دهد.
  • سمنتوم یا سیمانه- ماده سختی که سطح خارجی ریشه دندان را می‌پوشاند.
  • پالپ- بافت نرم مرکز دندان

سیستم کانال ریشه حاوی پالپ دندان است و از عاج دندان به سمت انتهای ریشه امتداد پیدا می‌کند. در بسیاری از مواقع یک دندان می‌تواند بیش از یک کانال ریشه داشته باشد.

چه زمان لازم است از عصب‌کشی دندان استفاده شود

عصب‌کشی دندان فقط زمانی لازم است که عکس رادیولوژی نشان دهد پالپ دندان به دلیل عفونت باکتریایی دچار آسیب شده است. در حقیقت با ایجاد عفونت، پالپ به تدریج از بین رفته و این شرایط تکثیر و گسترش بیشتر باکتری‌ها را به همراه دارد. علائم عفونت پالپ شامل موارد زیر هستند:

• درد در هنگام غذا خوردن یا مصرف نوشیدنی‌های گرم یا سرد
  • درد در هنگام جویدن غذا
  • شل شدن دندان

در صورتی که با درد دندان مواجه شدید، مهم است که در این رابطه با دندان‌پزشک ملاقات نمایید. به این ترتیب اگر دندان دچار عفونت شده باشد، امکان ترمیم پالپ به خودی خود وجود نخواهد داشت.

رها کردن دندان دچار عفونت در دهان می‌تواند مشکل را تشدید نماید. علاوه بر این در صورتی که عفونت دندان تشدید گردد، احتمال موفقیت درمان ریشه و عصب‌کشی به‌طور مشخص کاهش خواهد یافت. توجه داشته باشید مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک (داروهایی که برای درمان عفونت باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند) برای از بین بردن عفونت در کانال ریشه موثر نیست.

عصب‌کشی دندان چگونه انجام می‌شود

درمان کانال ریشه توسط دندان‌پزشک در دو یا چند جلسه درمان انجام خواهد شد.

j2

آماده‌سازی

قبل از درمان ریشه دندان، دندان‌پزشک از عکس‌های رادیولوژی برای بررسی دندان آسیب‌دیده استفاده می‌کند. انجام این کار به دندان‌پزشک امکان می‌دهد یک تصویر واضح از وضعیت کانال ریشه در اختیار داشته و میزان آسیب وارد شده به آن را مشخص کند. عصب‌کشی دندان معمولاً با استفاده از بی‌حسی موضعی بر روی بیمار انجام می‌شود. به این ترتیب در طول درمان ناحیه تحت درمان بی‌حس خواهد بود.

خارج کردن پالپ

دندان‌پزشک از یک پوشش عایق مخصوص در نواحی اطراف دندان استفاده می‌کند تا به این ترتیب مطمئن شود دندان در طول درمان خشک باقی می‌ماند. این پوشش همچنین از بلع یا تنفس کردن مواد شیمیایی مورد استفاده توسط دندان‌پزشک جلوگیری خواهد کرد.

در ادامه دندان‌پزشک از طریق تاج (بخش صاف بالای دندان) عملیات باز کردن دندان را انجام می‌دهد تا از این طریق بتواند وضعیت بافت نرم مرکز دندان (پالپ) را بررسی کند. دندان‌پزشک در ادامه عفونت ایجاد شده در ناحیه پالپ را خارج می‌کند.

تمیز کردن و پر کردن کانال ریشه

پس از اینکه پالپ دندان خارج شد، دندان‌پزشک کانال ریشه را باز و عریض می‌کند تا به این ترتیب بتوان به راحتی آن را پر کرد. توجه داشته باشید کانال ریشه معمولاً بسیار باریک می‌باشد و به همین خاطر پر کردن آن دشوار است. به این ترتیب لازم است دندان‌پزشک از یک مجموعه فایل‌های کوچک برای باز کردن و شکل‌دهی به کانال‌ها به نحوی که پر کردن آن‌ها امکان‌پذیر شود، استفاده نماید. این بخش از درمان ممکن است به چند ساعت زمان نیاز داشته باشد و گاهی اوقات لازم است برای انجام آن چند جلسه درمان بر روی بیمار انجام شود.

در صورتی که لازم باشد درمان در طول چند جلسه انجام شود، دندان‌پزشک ممکن است از مقدار کمی دارو در کانال ریشه بین جلسات درمان استفاده نماید تا به این ترتیب هرگونه باکتری باقیمانده در محل را از بین ببرد. در ادامه دندان با استفاده از پرکردگی پوشانده خواهد شد.

مهر و موم کردن و تثبیت دندان

در جلسه ملاقات بعدی با دندان‌پزشک، پرکردگی و داروهای قرار گرفته داخل دندان خارج شده و مواد مخصوص برای پر کردن داخل کانال ریشه قرار می‌گیرد. به این ترتیب، سطح دندان مهر و موم شده و از عفونت مجدد آن جلوگیری می‌شود. با توجه به اینکه دندان‌های عصب‌کشی شده در مقایسه با دندان‌های سالم به راحتی دچار شکستگی می‌شوند، دندان‌پزشک ممکن است به بیمار پیشنهاد دهد از روکش برای حفاظت از بخش باقیمانده دندان استفاده کند.

j3

برخی مواقع به عنوان عوارض عصب کشی دندان ممکن است دندان عصب‌کشی شده تیره‌تر از سایر دندان‌ها شود. این شرایط به‌طور خاص زمانی مشاهده می‌شود که این دندان در نتیجه آسیب‌دیدگی‌های خاص مثل وارد شدن ضربه بمیرد. امروزه از روش‌های مختلف برای درمان تغییر رنگ دندان‌ها، همچون سفید کردن دندان با استفاده از مواد شیمیایی، استفاده می‌شود.

نتایج

درمان کانال ریشه معمولاً می‌تواند برای نجات دندان موفقیت‌آمیز بوده و عفونت را از بین ببرد. یک بررسی انجام شده در این رابطه نشان می‌دهد در حدود ۹۰% موارد تقبل قیمت عصب کشی دندان  باعث شده دندان برای ۸ تا ۱۰ سال در دهان حفظ شود. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد روکش قرار گرفته بر روی دندان پس از عصب‌کشی آن می‌تواند تاثیر مهم در افزایش شانس نجات دندان و حفظ نتایج درمان داشته باشد. به این ترتیب در صورتی که بیمار وضعیت سلامت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کند، دندان درمان شده می‌بایست به مدت طولانی به عمر خود ادامه دهد. به هر حال در صورتی که عفونت مجدداً عود کند، امکان تکرار این درمان بر روی بیمار وجود خواهد داشت.

بهبودی و کنترل درد ناشی از عصب‌کشی دندان

برای ریکاوری دندان عصب‌کشی شده لازم است از دندان به خوبی مراقبت شود. به این منظور لازم است بیمار از جویدن مواد غذایی سفت تا زمان تکمیل درمان خودداری کند. پس از تکمیل درمان، دندان ترمیم شده نباید دردناک باشد، هرچند ممکن است این دندان برای چند روز حساس شود.

در صورتی که پس از درمان بیمار با ناراحتی و درد مواجه شود، استفاده از مسکن‌های درد که نیازی به نسخه پزشک ندارند، می‌تواند برای کنترل شرایط مناسب باشد. برای مثال از این مسکن‌ها می‌تواند از پاراستامول یا ایبوپروفن نام برد. به هر حال در صورتی که با گذشت زمان درد و ورم با وجود استفاده از داروهای مسکن ادامه پیدا کرد، لازم است مجدداً با دندان‌پزشک در این رابطه ملاقات شود. در اکثر موارد می‌توان با انجام مراقبت‌های زیر از نیاز به عصب کشی دندان  بطور مجدد جلوگیری کرد:

• مراقبت مناسب از بهداشت دهان
  • مصرف نکردن بیش از حد مواد غذایی حاوی شکر
  • ترک سیگار

در مواردی که درمان قبلاً به‌طور موفقیت‌آمیز با استاندارد بالا انجام شده و با این وجود هنوز عفونت از بین نرفته باشد، از یک عمل جراحی کوچک برای برداشتن سر ریشه (آپیسکتومی) می‌توان برای رفع عوارض عصب کشی دندان و درمان عفونت ایجاد شده و از بین بردن آن استفاده کرد.

هزینه عصب‌کشی دندان

هزینه این درمان به دندان آسیب‌دیده، دندان‌پزشک معالج و محل زندگی فرد بستگی دارد.