درمان دندان درد شدید در کودکان و بزرگسالان

n00040148-b

دندان‌ درد ممکن است انواع مختلفی داشته باشد. ممکن است ممتد یا متناوب باشد و همچنین ممکن است غذا خوردن و نوشیدن مایعات باعث بدتر شدن آن شود.

ممکن است دندان درد شدید یا خفیف باشد. افتادن پرکردگی و یا شکستن دندان می‌تواند شروع‌کننده‌ی درد باشد. اگر یکی از دندان‌های آسیا در فک پایین آسیب ببیند، ممکن است درد ناشی از آن مانند گوش‌ درد به نظر برسد.

متخصصین ما در مرکز دندانپزشکی دکتر اسماعیلی‌منش با استفاده از روش‌های اورژانسی در تشخیص و تسکین درد دندان و رفع بسیاری از مشکلات دهان و دندان به یاری بیماران می‌آیند. پس از تشخیص علت دقیق دندان درد از درمان های دندانپزشکی مانند عصب کشی دندان، پر کردن دندان و غیره استفاده خواهیم کرد. البته در صورت تخریب بیش از حد دندان و بی تاثیر بودن این روش ها ناچار به کشیدن دندان خواهیم شد.

اگر از دندان درد شدید رنج می‌برید، بدون درنگ با مرکز ما از طریق شماره‌های ۲۲۰۲۷۹۹۸-۰۲۱- ۲۲۰۱۹۷۹۲-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید تا همکاران ما به سرعت وقت ملاقاتی را برایتان تنظیم کنند.

چرا دندان من درد می‌کند؟

از آنجایی ‌که علائم و نشانه‌های دندان‌ درد می‌توانند نشان‌دهنده‌ی عارضه‌ها یا مشکلات دیگر مربوط به دندان‌ها باشند، تشخیص علت درد دندان بدون معاینه‌ی جامع توسط دندان‌پزشک امری دشوار است. ممکن است شما به پوسیدگی پیشرفته‌ی دندان و یا بیماری‌های لثه مبتلا باشید. اولین نشانه‌ی پوسیدگی می‌تواند احساس درد به هنگام خوردن غذاهای شیرین، داغ یا سرد باشد. اگر مغز دندان - قسمت داخلی دندان که دربرگیرنده‌ی بافت‌ها و اعصاب می‌باشد - دچار تنش شود، می‌تواند باعث احساس درد در دندان گردد.

علائم دندان‌ درد چیست؟

در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم زیر، فوراً با ما تماس بگیرید:

• تنفس و بلع دشوار
  • تورم در اطراف دندان
  • درد به هنگام گاز گرفتن
  • مزه‌ی بد دهان
  • آبسه یا عفونت دندان
  • حساسیت دندان نسبت به غذاها یا نوشیدنی‌های سرد و گرم

دندان‌پزشک شما برای تشخیص علت و درمان دندان درد و محل آن، یک معاینه‌ی فیزیکی کامل از دهان را به عمل آورده و به دنبال علائمی چون تورم، قرمزی و آسیب‌های محسوس به دندان می‌گردد. او همچنین ممکن است عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس را تجویز کرده و با کمک آن به دنبال پوسیدگی در بین دندان‌ها، ترک‌های ریز و یا اختلال در استخوان‌های داخلی بگردد.عارضه‌هایی که در یک معاینه‌ی عادی نمی‌توان آن‌ها را تشخیص داد.

قبل از این‌که درد شما شدیدتر شود، برای انجام تشخیص به یک دندان‌پزشک مراجعه کنید. دندان پوسیده باید پر شود و پرکردگی‌های شل شده نیز باید ترمیم شوند. اگر درد به دلیل آسیب به بافت‌های مغز دندان ایجاد شده باشد، دندان‌پزشک شما را به یک متخصص ارجاع می‌دهد که او با استفاده از روت کانال‌تراپی، مغز دندان آسیب‌دیده را تخلیه کرده، کانال‌های دندان را ضدعفونی کرده و برای مراقبت از دندان، فضای باقی‌مانده را پر می‌کند.

دندان‌پزشک ما ممکن است به ‌منظور از بین بردن درد و یا تسریع روند بهبودی، داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک برای شما تجویز کند. اگر تا زمانی که به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنید دندان شما عفونی شود، ممکن است کشیدن دندان و یا انجام عصب‌کشی ضروری باشد. در طی عمل عصب‌کشی، بافت‌های عصبی از میان دندان تخلیه‌شده و دندان پس از پر شدن، روکش می‌شود.

دندان‌ درد در کودکان

g3g23h_hiszti2

هیچ‌کس نمی‌خواهد درد فرزند خود را ببیند و دندان‌درد در کودکان می‌تواند باعث ناراحتی‌های بسیاری گردد. در اکثر موارد، دندان‌ درد به علت آسیب به دندان یا پوسیدگی ایجاد می‌شود. زمانی که کودک شما به دندان‌ درد مبتلا شده است، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید.

از دندان‌های شیری کودک خود به ‌خوبی مراقبت کنید. این دندان‌ها در نهایت می‌افتند ولی تا آن زمان نقش مهمی را در گاز گرفتن، جویدن و صحبت کردن شفاف ایفا می‌کنند. بسیاری از روش‌های درمانی و تشخیصی که برای بزرگ‌سالان استفاده می‌شوند را می‌توان برای کودکان نیز مورد استفاده قرار داد. از جمله این روش‌ها می‌توان به عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس، پرکننده‌های دندانی، ارتودنسی و غیره اشاره کرد.

موقعیت را بررسی کنید

تا جایی که می‌توانید در مورد علائم عارضه‌ی کودک خود اطلاعات به دست بیاورید. آیا دندان او همیشه دردناک بوده و یا اینکه درد آن به هنگام جویدن غذا ایجاد می‌شود؟ آیا نسبت به سرما و گرما حساس است؟ زمانی که آن را لمس می‌کنید درد می‌گیرد؟ آیا دندان به هر نحوی آسیب دیده است؟ آیا کودک شما علائم دیگری مانند تب، تورم و خستگی را نیز دارد؟ تمامی این اطلاعات می‌توانند هنگام مراجعه به دندان‌پزشک یا متخصص اطفال مورداستفاده قرار گیرند.

در دوران کودکی چه انتظاراتی داشته باشیم؟

لق شدن دندان‌ها. زمانی که کودک در حدود ۶ سال سن دارد، دندان‌های او شروع به لق شدن خواهند کرد. به کودک خود اجازه دهید که این دندان‌ها را تکان داده و آن‌ها را از جا در بیاورد. این کار می‌تواند درد و خونریزی ناشی از افتادن دندان را به حداقل برساند.

پوسیدگی. پوسیدگی زمانی ایجاد می‌شود که غذاهای حاوی شکر برای مدت‌زمان‌های طولانی در درون دهان باقی بمانند. باکتری‌های موجود بر روی دندان‌ها از این غذاها تغذیه کرده و می‌توانند باعث تخریب مینای دندان شوند. بزاق دهان، اسید درون دهان را در بین وعده‌های غذایی با خود می‌برد ولی اگر کودک شما مدام در حال غذا خوردن است، زمانی برای شسته شدن اسید وجود نخواهد داشت

آیا راهی برای پیشگیری از دندان‌ درد وجود دارد؟

راه کلیدی برای پیشگیری از ایجاد دندان‌درد، ایجاد عادت‌های مناسب مربوط به سلامت دندان و دهان و حفظ آن‌هاست. برای مثال مسواک نزدن و عدم استفاده‌ی مرتب از نخ دندان پس از هر وعده‌ی غذایی، خطر ایجاد پوسیدگی در دندان‌های شما را به‌طور قابل ‌توجهی افزایش می‌دهد.

موارد زیر می‌توانند در کاهش خطر ابتلا به دندان‌درد و درمان دندان درد مؤثر باشند:

• حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، ترجیحاً پس از هر وعده‌ی غذایی
  • به ‌منظور پیشگیری از بیماری‌های لثه، روزی یک مرتبه از نخ دندان استفاده کنید.
  • برای معاینات منظم و تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها، سالیانه دو بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید.