جراحی و کشیدن دندان عقل نهفته: نحوه، هزینه و مراقبت بعد از آن

7

دندان‌های عقل نهفته می‌توانند باعث درد، آسیب به سایر دندان‌ها و سایر مشکلات دهان و دندان شوند. گاهی اوقات دندان‌های عقل نهفته باعث هیچگونه مشکل کوتاه مدت یا مشهودی نمی‌شوند. اما به دلیل دشواری تمیز کردن این دندان‌ها، آن‌ها بیش از سایر دندان‌ها در معرض خطر پوسیدگی و بیماری لثه قرار دارند.

در این مرکز متخصصان دندانپزشکی ما با توجه به مشکلات مختلفی که ممکن است برای دندان عقل رخ دهد از جمله دندان عقل نهفته، عفونت دندان عقل نهفته ونیز برخی درمان‌های ارتودنسی، ناچار به کشیدن یا جراحی دندان عقل خواهند شد

در مرکز دندانپزشکی دکتر اسماعیلی منش، دندان‌های عقل به ایمن‌ترین و راحت‌ترین روش ممکن کشیده می‌شوند، تا از بروز مشکلات پیچیده و دردناک مرتبط با کشیدن این دندان‌ها جلوگیری شود.

برای دریافت اطلاعات مشاوره در زمینه خدمات دندانپزشکی این مرکز از جمله جراحی دندان عقل با شماره تلفن ۰۲۱٢٢٠٢٧٩٩٨ با ما تماس حاصل فرمایید.

دندان عقل نهفته چیست؟

8

دندان‌های عقل آخرین دندان‌هایی هستند که از لثه‌ها بیرون می‌آیند. گاهی اوقات یک دندان عقل نهفته می‌شود، یعنی زیر سطح لثه گیر کرده و با یک زاویه نامناسب رشد می‌کند، که می‌تواند باعث یک سری عوارض شود.

یک دندان عقل نهفته ممکن است:

• به طرف دندان کناری (مولار دوم) کج شود.
  • به طرف عقب دهان کج شود.
  • به صورت افقی رشد کند.
  • مانند سایر دندان‌ها مستقیم رشد کند اما در درون استخوان فک گیر کرده و در همانجا بماند.

در صورتی که دندان عقل نهفته باعث مشکلات زیر شود، به احتمال زیاد باید آن را بکشید:

• آسیب به دندان کناری
  • ایجاد یک کیسه پر از مایع (کیست) در اطراف دندان عقل
  • آسیب به استخوان اطراف‌
  • تداخل با درمان‌های ارتودنسی انجام شده برای مرتب کردن سایر دندان‌ها

روش کار

9

آماده شدن برای جراحی

تقریباً در تمام موارد کشیدن دندان عقل به صورت یک عمل سرپایی انجام می‌شود. این به این معنی است که شما می‌توانید همان روز به خانه برگردید و کشیدن دندان تقریبا عملی بدون خطر و عوارض است.

تیم دندانپزشکی ما در مورد کارهایی که باید قبل از عمل و در روز تعیین شده برای عمل انجام دهید دستورالعمل‌های لازم را به شما می‌دهند. به علاوه، سؤالات زیر را نیز بپرسید:

• آیا نیاز است که از کسی بخواهم تا بعد از عمل مرا به خانه ببرد؟
  • چه موقع باید در بیمارستان یا کلینیک دندانپزشکی حضور داشته باشم؟
  • آیا باید از خوردن غذا و نوشیدن مایعات خودداری کنم؟ اگر چنین است، چه موقع باید این کار آغاز کنم؟
  • آیا می‌توانم داروهایی که برایم تجویز شده را مصرف کنم؟ اگر چنین است، آخرین دوز مصرف، حداقل چقدر باید با عمل فاصله داشته باشد؟
  • آیا قبل از جراحی می‌بایست از مصرف هرگونه داروی غیرتجویزی خودداری کنم؟

در طول عمل

10

پزشک یا جراح دهان و دندان شما از یکی از سه گزینه بی‌حسی یا بیهوشی موجود استفاده می‌کند. نوع بی‌حسی یا بیهوشی مناسب برای شما به پیچیدگی پیش‌بینی شده برای عمل و سطح راحتی مورد نظر خودتان بستگی دارد. گزینه‌های شما در این زمینه عبارتند از:

• بی‌حسی موضعی: معمولاً قبل از اینکه تزریقی دریافت کنید، دندانپزشک یا جراح ماده‌ای را روی لثه‌هایتان اعمال می‌کند که باعث بی‌حس شدن محل کشیدن دندان می‌شود. در طول فرایند کشیدن دندان بیدار خواهید بود. در این مدت تنها کمی فشار و حرکت را احساس خواهید کرد و نباید هیچگونه دردی را تجربه کنید.
  • بیهوشی سدیشن: پزشک یا جراح دهان و دندان از طریق یک خط وریدی در بازویتان شما را تحت بیهوشی سدیشن قرار می‌دهد. بیهوشی سدیشن باعث کاهش شدید سطح هوشیاری شما در طول عمل می‌شود.
  • بیهوشی عمومی: این نوع بیهوشی باعث از دست رفتن کامل هوشیاری شما در طول عمل شده و باعث می‌شود هیچ دردی را احساس نکنید. تیم جراحی، در طول بیهوشی عمومی داروهای دریافتی، تنفس، دما، مایعات و فشار خونتان را به دقت کنترل می‌کنند.

در طول کشیدن دندان عقل، دندانپزشک:

• برشی در لثه ایجاد کرده، و با ایجاد فلپ‌هایی (کنار زدن لثه) دندان‌ و استخوان را نمایان می‌کند.
  • هرگونه استخوانی که مانع از دسترسی به دندان می‌شود را برمی‌دارد.
  • در صورت راحت‌تر بودن خروج قطعه به قطعه دندان، آن را قطعه قطعه می‌کند.
  • دندان را خارج می‌کند.
  • جای دندان خارج شده را از هرگونه بقایای دندان یا استخوان پاک می‌کند .
  • زخم را با چند بخیه می‌بندد تا فرایند التیام آن تسهیل یابد، هرچند که همیشه انجام این کار ضرورت ندارد.
  • برای کنترل خونریزی و کمک به جلوگیری از تشکیل لخته خون، روی جای دندان کشیده شده یک گاز قرار می‌دهد.

معمولاً در شرایط زیر به جلسات درمان تکمیلی نیاز نخواهد بود:

• بخیه‌ها نیاز به کشیدن نداشته باشند.
  • در طول عمل هیچگونه عوارضی رخ ندهد.
  • مشکل پایداری مانند درد، ورم، بی‌حسی یا خونریزی (عوارضی که می‌توانند نشانه عفونت، آسیب عصبی و مشکلاتی از این قبیل باشند) بروز نکند.

مراقبت‌های بعد از عمل

اگر تحت بیهوشی سدیشن یا بیهوشی عمومی قرار بگیرید، بعد از عمل به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد. اما اگر داروی بی‌حسی موضعی دریافت کنید، به احتمال زیاد برای ریکاوری تنها به استراحت کوتاهی بروی همان صندلی دندانپزشکی نیاز خواهید داشت.

در مدت بهبودی از عمل، از دستورالعمل‌های پزشکتان در موارد زیر پیروی کنید:

• فعالیت: به مدت حداقل یک هفته از انجام فعالیت‌های شدیدی که می‌توانند باعث خروج لخته خون از ساکت دندان شوند خودداری کنید.
  • نوشیدنی‌ها: بعد از عمل، به مقدار فراوان آب بنوشید. در طول ۲۴ سال اول از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، کافئین‌دار، کربناته یا داغ خودداری کنید.
  • خوراکی‌ها: در طول ۲۴ ساعت اول تنها غذاهای نرم مانند ماست یا سس سیب مصرف کنید. خوردن غذاهای نیمه نرم را زمانی آغاز کنید که بتوانید آن‌ها را تحمل کنید.
  • کنترل درد: گذاشتن یک کیسه یخ روی فک نیز درد را کاهش می‌دهد.
  • خونریزی: از ریختن مکرر آب دهان خودداری کنید زیرا این کار می‌تواند باعث خارج شدن لخته خون موجود در ساکت دندان شود. گاز قرار گرفته بروی محل کشیدن دندان را مطابق دستور دندانپزشک یا جراح دندانتان تعویض کنید.
  • ورم و کبودی: مطابق دستور دندانپزشک یا جراح دندانتان از یک کیسه یخ استفاده کنید.
  • تمیز کردن دهان: در طول ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی از مسواک زدن دندان‌ها، آب کشیدن دهان، ریختن آب دهان یا استفاده از دهان‌شویه خودداری کنید.
  • استفاده از محصولات تنباکو: اگر سیگاری هستید، می‌بایست دست کم تا ۲۴ ساعت بعد از عمل از کشیدن سیگار خودداری کنید (در صورت امکان مدت بیشتری صبر کنید). همچنین، اگر تنباکو می‌جوید، تا دست کم یک هفته از انجام این خودداری کنید.
  • بخیه‌ها: در برخی موارد، بخیه‌های مورد استفاده ظرف چند هفته جذب می‌شوند؛ گاهی اوقات نیز از هیچگونه بخیه‌ای استفاده نمی‌شود. به هر حال، اگر بخیه‌هایتان نیاز به کشیدن داشته باشند، می‌بایست پیشاپیش برای این کار نوبت گرفته و برنامه‌ریزی کنید.

هزینه

هزینه کشیدن دندان عقل به وضعیت دندان و نوع بی‌حسی مورد استفاده بستگی دارد. گاهی اوقات دندان عقل به صورت افقی رشد کرده یا زیر خط لثه گیر می‌کند، که این می‌تواند باعث درد یا عفونت شود. تمام این عوامل، به علاوه‌ی تعداد دندان‌های عقل بیمار، در هزینه کشیدن یک دندان تأثیر دارند.