بیماری های لثه (التهاب، ورم، خونریزی و عفونت لثه): علت و درمان

cc

بیماری‌های لثه به هر بیماری که نواحی اطراف دندان‌ها را درگیر می‌کند، اطلاق می‌شود. لثه و بیماری‌های آن در ردیف بافت‌هایی از بدن که بیشترین حجم تحقیقات علمی در مورد آنها انجام شده است، قرار می‌گیرد. مطالعات فراوانی که توسط محققین در زمینه‌های تخصصی مربوط به لثه انجام شده است، دانش ما در مورد دهان و دندان و نیز ارتباط آنها با سلامت عمومی و عملکردهای بدن را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است.

بیماری لثه در مراحل اولیه خود با عنوان ژنژیویت نامیده می‌شود. در این مرحله صدمات ناشی از بیماری هنوز برگشت‌پذیر است و می‌توان با جرم‌گیری و تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها در مرکز دندانپزشکی دکتر اسماعیلی‌منش، آن را درمان کرده و پس از آن با رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، نتایج درمان را حفظ کرده و از بروز مجدد بیماری جلوگیری کرد.

ما بهترین خدمات جرم‌گیری و درمان بیماری‌های لثه را با بهره‌گیری از بهترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات مربوطه ارائه می‌کنیم و نه تنها تمیز کردن دندان و درمان بیماری‌های لثه را با راحتی و آسودگی برای شما انجام می‌دهیم، بلکه توصیه‌ها و آموزش‌های لازم در مورد چگونگی حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان در منزل را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا با استفاده از آن بتوانید برای همیشه دندان‌ها و لثه‌هایی سالم و زیبا داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در مورد روش‌های درمان مشکلات التهاب و عفونت لثه و رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

علل بیماری‌های لثه

مهم‌ترین علت بروز بیماری‌های لثه، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است که مانع از بهبود آسیب‌دیدگی‌های مختصر بافت لثه می‌شود.

• کجی، چرخش، شلوغی و روی هم افتادن دندان‌ها باعث می‌شود که فضای بیشتری برای تجمع پلاک و جرم دندان فراهم شود و در نتیجه تمیز کردن آن خیلی سخت‌تر می‌شود.
  • تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی معمولاً باعث افزایش بروز بیماری‌های لثه می‌شود. بالا رفتن مقدار بعضی از هورمون‌ها در این دوران باعث می‌شود که رگ‌های خونی در لثه‌ها در برابر هجوم باکتری‌ها و مواد شیمیایی مخرب، آسیب‌پذیرتر باشند.
  • سرطان و روش‌های درمان سرطان می‌تواند بیمار را نسبت به عفونت‌های مختلف، آسیب‌پذیر سازد و خطر بروز بیماری‌های لثه را نیز افزایش دهد.
  • استرس و فشار روحی باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و ناتوانی آن در پاسخ به باکتری‌های بیماری‌زا می‌شود.
  • تنفس از راه دهان می‌تواند برای لثه‌ها مضر باشد، زیرا وقتی لثه‌ها توسط لب‌ها محافظت نمی‌شوند، خطر التهاب و حساسیت آنها بیشتر می‌شود.
  • تغذیه نامناسب از جمله داشتن رژیم‌های غذایی غنی از قند و کربوهیدرات و کاهش جذب آب در بدن باعث افزایش تشکیل پلاک‌های باکتریایی می‌شود. همچنین کمبود عناصر غذایی مهمی مانند ویتامین C می‌تواند بهبود آسیب‌دیدگی‌های لثه را به تأخبر بیندازد.
  • بیماری دیابت ملیتوس (دیابت شیرین) باعث اختلال در روند طبیعی گردش خون و کاهش قابلیت ترمیم و بازسازی لثه‌ها می‌شود.
  • مصرف بعضی از داروها از قبیل داروهای ضدتشنج، خطر بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد.
  • مراقبت ناکافی یا عدم مراقبت از دندان‌ها
  • کمبود تولید بزاق در دهان

نشانه‌ها و علائم بیماری‌های لثه

ci-1

همانطور که قبلاً ذکر شد اولین نشانه‌های علت بیماری لثه معمولاً با ژنژیویت آغاز می‌شود. بطوری که حاشیه‌های لثه‌ها قرمز، ملتهب و کمی متورم می‌شود و با یک تحریک کوچک مثلاً توسط مسواک یا نخ دندان به راحتی خونریزی می‌کند. غالباً تصور می‌شود که مسواک زدن به صورت محکم و با فشار شدید باعث خونریزی دندان و لثه‌ها شده است، در حالی که خونریزی لثه به هیچ وجه نشانه عادی و کم اهمیتی نیست و باید آن را کاملاً جدی گرفت.

بوی بد دهان و احساس طعم ناخوشایند در دهان نیز از علائم شایع بیماری‌های لثه می‌باشد. از طرفی هر چقدر شدت بیماری لثه بیشتر می‌شود، بافت لثه از روی سطح دندان‌ها تحلیل می‌رود و سطح ریشه دندان نمایان می‌شود. تحلیل رفتن لثه‌ها به نوبه خود باعث حساس شدن دندان نسبت به تغییر دما و فشار خواهد شد. بیماری‌های لثه می‌تواند باعث شود که اتصال محکم و معمول بافت لثه به سطح دندان‌ها به تدریج ضعیف‌تر شود و در نتیجه آن، حفره‌هایی (پاکت‌هایی) در محل خط لثه تشکیل شود. یک دندانپزشک می‌تواند در زمان معاینه لثه‌ها، تشکیل این پاکت‌ها در اطراف لثه را تشخیص دهد و عمق آنها را بسنجد. وقتی که بیماری لثه بیشتر پیشرفت می‌کند، ممکن است بافت استخوان اطراف دندان‌ها نیز شروع به تخریب کند.

تشکیل آبسه دندان، یعنی تجمع چرک همراه با درد، ورم و ترشحات چرکین از بافت لثه، مرحله بعدی بیماری‌های لثه محسوب می‌شود. پیشرفت بیماری در نهایت باعث لق شدن و افتادن دندان‌ها خواهد شد، زیرا استخوان حمایت کننده از دندان نیز به صورت شدیدتری آسیب می‌بیند. حتی ممکن است شدت بیماری به حدی برسد که خوردن و آشامیدن عادی هم برای بیمار سخت و آزار دهنده باشد.

تشخیص بیماری لثه

بیماری‌های لثه در مراحل اولیه آن می‌تواند توسط یک دندانپزشک عمومی در زمان معاینات روتین و منظم دندان‌ها تشخیص داده شود. برای این منظور، دندانپزشک بافت لثه‌ها را هم به صورت فیزیکی و هم عینی بررسی می‌کند و با استفاده از وسیله‌ای به نام پروب، عمق پاکت‌های لثه‌ای را اندازه‌‌گیری می‌کند تا مشخص شود که آیا سطح اتصال لثه به دندان‌ها طبیعی یا غیرطبیعی می‌باشد. همچنین دندانپزشک وضعیت استخوان‌ها را نیز با استفاده از عکس‌های اشعه ایکس بررسی می‌کند.

دندانپزشک عمومی ممکن است بسته به نتایج معاینات و آزمایش‌های خود، شما را به یک پریودنتیست ارجاع دهد. پریودنتیست یک دندانپزشک است که در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های لثه (پریودنتال) تخصص دارد. پریودنتیست با همکاری دندانپزشک عمومی و سایر متخصصین دندانپزشکی، یک برنامه درمان بیماری‌های پریودنتال و ناهنجاری‌های فک و دندان برای شما تهیه می‌کند تا بهترین نتایج ممکن از نظر سلامتی، عملکرد و زیبایی لثه و دندان‌های خود را به دست آورید.

درمان بیماری‌های لثه

untitled

هنگامی که شما به بیماری‌های لثه دچار می‌شود، برای درمان شما لازم است اقداماتی انجام شود که در اینجا به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود:

تغییر عادات و رفتارها

یکی از اولین توصیه‌هایی که دندانپزشک به عنوان بخشی از برنامه درمان بیماری‌های لثه به شما می‌کند آن است که به سهم خود تغییراتی در عادات و رفتارهایتان در رابطه با بهداشت دهان و دندان ایجاد کنید. از آنجا که پلاک‌های دندانی علت اصلی بیماری‌های پریودنتال محسوب می‌شوند، تمیز کردن مرتب آنها به‌طور روزانه نقش بسیار مهمی در درمان بیماری‌های لثه دارد. خیلی از بیماران مجبور هستند که برای این منظور رفتارها و عادات خود را تغییر دهند. برای مثال در کنار مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به‌طور مرتب، سیگار را هم ترک کنند و تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند. در واقع تغییر رفتارها به صورت دائم، مهم‌ترین عامل در حفظ سلامت لثه‌ها در درازمدت می‌باشد، چراکه تمیز کردن هر روزه پلاک‌های دندانی نقش اصلی را در درمان پایدار و موفق بیماری دارد.

حذف جرم‌های دندانی (تارتار)

c3

تمیز کردن دندان‌ها کاری نیست که تماماً به عهده خودتان باشد، بلکه دندانپزشک شما هم در آن نقش دارد. دندانپزشک سطح دندان‌های شما را بررسی کرده و رسوبات املاح معدنی، لکه‌ها، پلاک‌ها و مواد سمی حاصل از باکتری‌ها که بر روی سطح دندان‌ها تجمع کرده و سخت شده‌اند و به آنها جرم دندان گفته می‌شود را با روش‌های حرفه‌ای و سریع تمیز می‌کند. فرایند تمیز کردن مکانیکی جرم دندان با استفاده از دستگاه‌های اولتراسوند و ابزارهای جرم‌گیر دستی، عموماً با عنوان جرم‌گیری و صاف کردن ریشه شناخته می‌شود. این عمل می‌تواند توسط یک دندانپزشک یا مراقب بهداشت دهان و دندان و یا یک پریودنتیست انجام شود و در بعضی از موارد نیاز به استفاده از بی‌حسی موضعی دارد. جرم‌گیری دندان معمولاً درد و ناراحتی چندانی به همراه ندارد، اما در موارد نادری ممکن است بیمار مجبور باشد که به مدت یک یا دو روز از قرص‌های مسکن ملایم استفاده کند.

معاینه و ارزیابی مجدد

بعد از گذشت ۳ تا ۴ هفته، دندانپزشک مجدداً پاسخ بافت لثه شما به درما‌ن‌های اولیه را بررسی می‌کند. در موارد خفیف یا ملایم بیماری، احتمالاً پاسخ شما به درمان‌های انجام شده، خیلی خوب خواهد بود و شما سلامتی لثه‌هایتان را دوباره به دست می‌آورید. دندانپزشک احتمالاً به شما توصیه می‌کند که به منظور معاینه و تمیز کردن منظم دندان‌ها و حفظ سلامت لثه‌های خود، طبق یک برنامه منظم در آینده به او مراجعه کنید.

درمان ناهنجاری‌های فک و دهان

c4

درمان ناهنجاری‌های فک و دهان معمولاً همزمان با درمان اولیه بیماری‌های لثه و یا بعد از آن انجام می‌شود تا التهاب لثه و بافت‌های اطراف دندان به اندازه کافی برطرف شده باشد. این مرحله از برنامه درمانی شما بیشتر متمرکز بر درمان لقی دندان‌ها و رفع دندان قروچه می‌باشد و برای انجام آن ممکن است لازم باشد که سطح بعضی از دندان‌ها تراشیده شود و یا حتی از درمان‌های ارتودنسی (جابه‌جایی دندان‌ها) برای شما استفاده شود.

c5

از روش‌های جراحی لثه برای درمان بیماری‌های شدید لثه که نسبت به درمان‌های غیرجراحی پاسخ نداده‌اند، استفاده می‌شود. امروزه روش‌های جراحی لثه عمدتاً شامل نوعی از عمل‌های جراحی پلاستیک نیز می‌باشد. از این عمل‌ها برای ترمیم و بازسازی بافت‌های نرم (لثه) و سخت (استخوان) و جایگزینی دندان‌های از بین رفته با ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌شود. جراحی لثه معمولاً توسط یک دندانپزشک متخصص بیماری‌های پریودنتال که آموزش‌های تخصصی لازم در این زمینه را دیده باشد، انجام می‌شود. اغلب این جراحی‌ها تحت بی‌حسی موضعی (با بی‌حس کردن لثه و بافت‌های پریودنتال) و در بعضی از موارد هم با استفاده از بی‌هوشی خفیف به صورت تزریق داخل وریدی انجام می‌گیرد. هدف از جراحی‌های لثه عموماً شامل حذف پاکت‌های لثه‌ای و بازسازی اتصال محکم بین لثه و دندان می‌باشد تا بیمار بتواند فعالیت‌های عادی و زیبایی ظاهری بهتری داشته باشد. ضمن آنکه با انجام جراحی‌های لثه، محیط مناسب‌تری در دهان برای انجام اقدامات مراقبتی و حفظ بهداشت دهان و دندان فراهم می‌شود.

پیشگیری از بیماری‌های لثه

با وجود آنکه بیماری‌های لثه کاملاً قابل درمان می‌باشد، اما رعایت بعضی از نکات جهت پیشگیری از وقوع مجدد این بیماری‌ها و حفظ نتایج درمان، ضروری می‌باشد. از جمله: هر روز با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، پلاک‌های دندانی را از سطح دندان‌های خود تمیز کنید؛ سیگار نکشید و در صورت نیاز برای ترک سیگار به پزشک مراجعه کنید؛ و نهایتاً اینکه طبق یک برنامه منظم برای معاینه و تمیز کردن دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کنید.